Mire lesz szükséged a bútorfestéshez? – 3. rész
Díszítési technikák
Nekem talán az egyik kedvenc részem a különböző díszítések kialakítása, a bútor még egyedibbé tétele. Sok technika alkalmazható, itt az általam leginkább használtakat szeretném bemutatni neked.
Kezdjük a klasszikus 2D-s stencillel
- egy kiválasztott stencilre, ami a bútor méretének és stílusának megfelelő – sok helyről beszerezhető, akár webshopokon, akár hobby boltokban, de az auchan is tart számos, szép stencilt
- használhatunk a stencil rögzítésére maszkolószalagot, vagy kapható úgynevezett stencil ragasztó spray is, sőt egyes kreatív boltokban, webshopon már kaphatók az öntapadós stencilek is
- szivacs, vagy stencilecset
- papír, vagy műanyag tányér
- papírtörlő
- festék – minél sűrűbb, annál jobb
A papír-, vagy műanyag tányérra tegyél a festék(ek)ből, és a szivacsotl, vagy stencilecset nagyon picit mártsd bele. A tányér üres felén körkörös mozdulattal egyrészt elegyengetjük a festéket a szivacson/ecseten, másrészt pedig leszedjük a felesleget róla. Szinte majdnem száraznak kell lenni, akkor lesz tökéletes a végeredmény.
Ezután a mintán óvatosan a szivaccsal tunkoló, gyors mozdulatokkal dolgozz, és így vidd fel a festéke(ke)t, a stencilecsettel pedig finom, körkörös mozdulatokkal dolgozz ügyelve arra, hogy véletlenül se szedjed fel az ecset szőrével a stencilt.
Több színt is használhatsz, sőt össze is moshatod a színeket egymáson/egymással (ombre/színátmenetes festés).
Ügyelj arra, hogy mindig “szárazon” dolgozz.
Ha készen vagy, akkor óvatosan húzd le a stencilt, majd helyezd egy vízzel teli tálba, hogy a festéket le tudd majd a későbbiekben mosni róla. Abban az esetben, ha sormintát szeretnél és ugyanazt a stencilt felhasználni, akkor arra kell figyelni, hogy a stencil hátoldala festékmentes legyen. Ezt elérheted úgy, hogy papírtörlővel alaposan áttörlöd a stencil hátoldalát. Ha ragasztó sprayt használtál, akkor nagy valószínűséggel nem lesz festékes a hátoldala, de győződj meg róla, mert nincs annál bosszantóbb, ha pecsétes mintát kapsz. A ragasztó sprayt minden újra stencilezés előtt használni kell.
Óvatosan emeljük fel a stencilt a felületről.
Trendi 3D-s steniclezés
Ehhez a mintázási technikához használhatod ugyanazt a fajta stencilt, mint a 2D-shez, de lehet kapni külön, erre a célra szán picit merevebb és vastagabb átlátszó műanyag stencilt is. A merev stencil előnye, hogy nagyon szép, kb. 1mm-es 3D-s lenyomatot eredményez, amit a festés előtt megcsiszolva is megmarad a térhatása. Hátránya viszont, hogy hajlított felületen nem lehet használni a műanyag merevsége miatt.
Mint az előző technikánál, itt is az a legfontosabb, hogy a stencil jól rögzítve legyen, hogy használat közben ne mozduljon el, illetve ha sormintát szeretnél készíteni, akkor minden egyes minta felragasztásnál győződj meg arról, hogy festékmentes a stencil hátoldala.
Ehhez a díszítéshez nem festéket használunk, hanem pasztát, vagy zselé állagú anyagot, ami lehet akár struktúrpaszta, gesso alapozó paszta, fényes és matt sűrű gélpaszta, gyöngypaszta, vaspaszta, repesztőpaszta, stb. (Dixie Belle – fapaszta https://www.valahadesign.hu/dixie-belle-mineral-paint/?p_id=88085 , Pentartnak nagyon sokféle 3D-s pasztája van, Autentico – Terrapieno 3D paszta, Cadence stencilpaszta, Daily Art – mixed media), vagy festékekkel kevert 3D por is. Sok helyen kaphatók, beszerzése nem szokott gondot jelenteni. Ha esetleg kifogyóban van otthon a pasztád, akkor sem kell kétségbe esni, mert házilag is könnyen elkészíthető és ha megmarad belőle, akkor hónapokig tárolható egy jól záródó edénybe.
Ami kell hozzá:
- 3-4 evőkanál babahintőpor, de nekem keményítővel is tökéletesen működött
- 1 evőkanál papír, vagy faragasztó (de az iskolai fehér folyékony ragasztó is tökéletes)
- ha csak fehéret szeretnél, akkor 1 evőkanál fehér akrilfesték, ha színeset szeretnél, akkor annak megfelelő színű akrilfestékkel alaposan összek ell keverni. Az akrilfeték minőségétől, folyékonyságától függ, hogy kell e vízzel higítani, vagy sem. Ha állaga picit sűrű, akkor egy kis mennyiségű vizet adj hozzá.
- A végén egy jól kenhető pasztát (galuskaszerű) kell kapjál
Ha előkészítetted a pasztát, és a stencilt is felragasztottad, akkor egy festőkéssel vidd fel a stencilre az anyagot és kend el rajta úgyelve, hogy mindenhol legyen paszta, viszont ne legyen vastag réteg a stencilen, a felesleges mennyiséget a késsel szedd vissza. HA készen vagy, akkor görgető mozdulattal, a merev stencilnél pedig az aljától megemelve óvatosan szedjük fel a stencilt. Hagyjuk a mintát teljesen megszáradni.
A stencilt vizes szivaccsal tudjuk lemosnii.
Vannak olyan paszták, ragasztók (pl. Pentart 3D ragasztópaszta) melyek felkenéskor fehérek, és a száradás után átlátszóvá válnak, ezek használhatók pl. dekorfóliával történő díszítéshez, nagyon szép eredményt lehet vele elérni.
Decoupage
Szintén nagyon elterjedt díszítés technika, mert gyorsan lehet vele haladni, és nagyon szép, egyedi díszítés érhető el vele. De mint minden technikának, ennek is vannak trükkjei, szabályai, amiket érdemes ismerni és betartani. Legtöbbször ezt a technikát világos színű bútoron, vagy egyéb tárgyon használjuk, ez adja ki leginkább a mintákat (tipikusan szalvétából). Bár a felhasznált papírtól függően csodás darabokat készíthetünk sötétebb alapokon is (leginkább decoupage papírból).
Ha a decoupage szót halljuk, akkor magyarul a szalvétatechnika kifejezés jut az eszünkbe, hisz legtöbször szalvéta felhasználásával történik a díszítés. Ez kisebb méretű tárgyaknál teljes mértékben kivitelezhető, de a szalvéta méretéből és kivitlezéséből adódóan, vagyis hogy a kép általában ¼ részenként ismétlődik, nagyobb bútoroknál már problémát jelenthet. De erre is van megoldás, mégpedig a rizspapírok és a dekupázs papírok formájában. Ezek általában A/4-es és A/3-as méretben kaphatók, számtalan mintával és színben elérhetők. Kezdőként ajánlatosabb ezekkel a papírokkal dolgozni, mivel nem gyűrődik és nem szakad, ellentétben a szalvétával.
Bármelyikkel is dolgozz, a legfontosabb, hogy a felvitelnél ügyelj a gyűrődésmentes felhelyezésre.
Ha szalvétával dolgozol…
Ennél a technikánál csak jó minőségű, decoupage ecsetet használj, mert ezzel nemcsak a ragasztót viszed fel a felületre, hanem a szalvétát is kisimítod vele. Ha nem megfelelő az ecseted, könnyen elszakíthatja a szalvétád.
A szalvéták általában 2-3 rétegűek, ebből a legfelső, mintás réteget használjuk csak, ezt szedd csak le. A legszebb széleket akkor kapod, ha nem ollóval vágod körbe a mintákat, hanem vagy szárazon körbetéped a mintát, vagy egy fülpucolót bevizezve “vágod” ki a mintákat. A technikája csak annyi, hogy elég nedvesnek kell lennie ahhoz, hogy átnedvesítse a szalvétát, melyet utána óvatos mozdulattal el tudsz szakítani. Ezzel a technikával szépen, vágott szél mentesen lehet felragasztani a mintákat, és jobban beleolvad majd a környezetébe.
Ha ezzel elkészültél, már csak a decoupage ragasztóra lesz szükséged. Bármelyik márkát használhatod, én a Pentartot és Hobbyművész ragasztóját szoktam leggyakrabban használni.
Amint azt korábban már említettem, az ecset a lelke mindennek, egy viszonylag keményebb szőrű decoupage laposecset fog kelleni, amit a ragasztó felvitele közben nem szabad vizezni, mert azzal felázhat a szalvéta, vagy akár a festék is.
Többféle módon lehet ragasztani, ez leginkább a felület nagyságától és formájától függ. Ha egy sima, lapos és nagyobb méretű felületet szeretnél szalvétával bevonni, akkor a következő módszer javasolt:
- Decoupage ragasztóval vékonyan kend be a felületet, melyre a minta kerül – ügyelj arra, hogy mindenhova kerüljön, ahova a szalvéta is -, majd hagyd megszáradni
- A szalvétát készítsd elő, szedd le a felső réteget, és ha kell tépd ki a kívánt mintánkat
- Dugd be a vasalót, és állítsd közepes hőfokra
- Ha a ragasztó a felületen teljesen megszáradt, óvatosan helyezd a mintát a felületre. Igazítsd el, majd ha készen vagy, tegyél a szalvétára egy zsírpapírt/sütőpapírt, és óvatosan vasald át a felületet. A meleg hatására megolvad a ragasztó és a felülethez köti a szalvétát. Ha ügyesen dolgoztál, egy tökéletesen sima felületet fogsz kapni.
- Vasalás után óvatosan húzd le a papírt, hagyd kihűlni a felületet, majd a decoupage ragasztóval kend át a teljes felületet. Én általában a minta közepétől haladok mindig a széle felé, közepes mennyiségű ragasztóval úgy, hogy lehelletnyit rá is nyomom az ecsetet, ezzel is odanyomva a szalvétát a felületre. Arra ügyelj, hogy a szalvéta széleit mindenhol alaposan kend át! Nem kell sok ragasztó, mert feláztathatja a szalvétát, és ráncos lesz, viszont a túl kevéssel sem jársz jól, mert felsértheted a száraz ecset szőrével a felületet.
- A decoupage ragasztó lakk is egyben, ennek a tulajdonságának köszönhetően vízálló, mellyel nemcsak odaragasztjuk a szalvétát a felületre, hanem le is zárjuk vízmentesre azt. Tehát a felület nedves ronggyal tisztíthatóvá válik.
Ha kisebb, esetleg nem egyenes felszínt szeretnénk díszíteni, vagy több, kisebb mintával dolgozunk, a következő technikát használd:
- Decoupage ragasztóval kend be a felületet ott, ahova a mintát ragasztani szeretnéd
- Óvatosan, csak a szalvéta felső rétegét használva helyezd a mintát a ragasztós felületre úgy, hogy a minta közepét az ujjaddal odaérinted a ragasztós felületre, majd a a ragasztós ecsettel a középpontól kifelé haladva szépen egyenletes mozdulatokkal, kisimítva a mintát leragasztod.
- Ügyelj rá, hogy csak közepes mennyiségű ragasztó legyen az ecseten, ha túl sok van rajta, akkor feláztatja és ráncossá teheti a szalvétát, ha szárazabb, akkor felsértheti azt.
- A széleket itt is mindig alaposan zárd
- Így ragaszd fel a mintákat, majd ha végeztél, hagyd megszáradni. Teljes száradás után a felület nedves ronggyal tisztítható lesz.
Ha javítanod kell, mert elszakadt a szalvéta, akkor ezt még az előtt kell kijavítanod, hogy a ragasztó megszárad. Ha csak kisebb darabról van szó, akkor a szakadt részt egy ecsettel kipiszkálhatod, majd egy ugyanolyan darabkával pótolhatod. Ha egy nagyobb felületen történt a szakadás, akkor érdemes az egészet visszaszedni, erre használhatsz egy tiszta szivacsot is, de én sokszor csak kézzel szedem le. HA minden szakadt részt eltávolítottál, akkor lehet montázsolni, vagyis kiegészíteni a hiányzó részeket. A fontos, hogy a végén a teljes felületet átkend ügyelve a széli záródást is.
Transzferálás
hogy Talán ez az a technika, amivel nekem személy szerint többször is meggyűlt a bajom, mert hiába olvastam el hogyan kell csinálni, néztem meg ezer youtube videót, valahogy nekem nem sikerült. Vagy túlcsiszoltam a papírt és a kép is lejött, vagy rajtamaradt és olyan volt, mint aki éppen vedlik. De szerencsére a természetem nem hagy ilyenkor nyugodni, addig próbálkozom, amíg nem sikerül…
Kipróbáltam a transfergélt, nekem az nem igazán jött be, ilyenkor visszatáncoltam a konfortzónámba, és inkább vagy stencileztem, vagy decoupage technikával értem el hasonló “képes” hatást.
Aztán rátaláltam a transfer oldatra (Pentart) és egy új világ nyílt meg számomra.
Ennél a technikánál egy ökölszabály van, hogy transzferálni kívánt képet mindig tükrözni kell! Elsősorban fekete sziluetteket, képeket, vagy feliratokat lehet vele csodálatosan átvinni a bútorra, de a színessel is működik, bár nem annyira élénk a színe, mintha festékkel dolgoznánk.
Ha kiválasztottad a képet, akkor mindenképpen tükrözd a számítógépen nyomtatás előtt, majd lézernyomtatóval nyomtasd ki. A lapot a nyomtatott felületével lefelé tedd rá a bútorra, vagy bármire, ahova transzferálni szeretnéd – ez akár üveg, vagy műanyag is lehet, majd egy fülpucoló segítségével, aminek vatta részét picit belemártod a transzferoldatba, szépen kend át a kinyomtatott részt. Nem kell sok az oldatból, mert eláztatja a papírt és megfolyhat a festékünk, minél kevesebb, annál szebb lesz. Ahogy haladsz előre, a papír hátulján szépen lehet majd látni, hogy hol van a festékes rész. Minden nyomtatott részt kenj át, ne maradjon ki semmi. Ha ezzel megvagy, akkor egy spakli, kanál domború fele, vagy akár egy lejárt bankkártya is tökéletes segítség lesz, hogy a felületet szépen egyenletesen, picit rányomva a papírra, átnyomd a mintát a felületedre. Óvatosan távolítsd el a papírt, és teljes száradás után két dolgot tehetsz:
– felületkezeled vagy lakkal, vagy viasszal
– vagy ha kontúrvonalak vannak, akár színesre – mint egy szinezőt – ki is festheted. a végén, teljes száradás után ne felejtsd el felületkezelni.
Az egyik legizgalmasabb díszítési technika, amely két nagy csoportra osztható, mégis megannyi módon érhető el a csodás „öreg” hatás. A két módszer nevét már talán hallottad, hívjuk visszacsiszolásos, illetve, szárazecset technikának. Lássuk mi is a különbség a kettő között, mire kell figyelni, és mi lesz a végeredmény.
Visszacsiszolásos technika
Ennek a technikának a lényege, hogy a felületet olyan színre kenjük először, amit a visszacsiszolás után láttatni szeretnénk. Általában sötét szín szokott az alap lenni, és ennek megfelelően ez fog kikukucskálni a felső – általában világosabb – réteg alól olyan hatást érve el, mintha egy öreg, kopott bútorunk lenne.
Először tehát egy sötétebb színnel kend le a felületet, hagyd megszáradni. A festék állagától és fedésétől függően ha szükséges, akkor mehet rá még egy réteg. A teljes száradás után vidd fel rá a világosabb, fedő színt. Tulajdonképpen ez a szín lesz a domináns, a sötétebb alap pedig kiemeli majd az apróbb részleteket, vagy kopottas hatást ad majd a bútornak.
A felület teljes szárazása után egy finom csiszolóvászonnal, vagy csiszolószivaccsal kezd el visszacsiszolni a felületet, ahol szeretnéd az alsó sötétebb színt visszanyerni. Ha megnézel egy valóban öreg, használt, kopott bútort, akkor azt látod, hogy az éleinél, fogantyúknál, cirádáknál kopik meg legelőször, így ha ezt a hatást szeretnéd elérni, akkor ezeken a helyeken koptass vissza. Általában a teljes egybefüggő felületen nem használjuk, vagy csak igen finoman ezt a technikát, mert nem ad életszerű végeredményt.
Ezzel a technikával egy viszonylag szolíd koptatást érünk el, bár ha durván csiszoljuk, akkor nagyobb felületeken teljesen vissza is tudjuk szedni a festéket az alapig. Vagyis ez nem olyan kontrasztos antikolás, mint a szárazecsetes módszer.
Szárazecset technika
Ha gyorsan és pormentesen szeretnéd elérni a koptatott hatást, akkor ez a technika lesz a kedvenced. Ennél a technikánál pont fordítva jársz el, mint a visszacsiszolásos technikánál, vagyis rögtön a fedőfestéket viszed fel a felületre,
Miután megszáradt a festék, vegyél egy sűrű sörtéjű ecsetet, mártsd bele picit abba a festékbe, amivel öregíteni, koptatni szeretnéd a bútort, majd egy papírtányéron töröld szinte teljesen szárazra. Amikor úgy érzed, hogy már nincs is rajta festék, akkor lesz pont jó!
Köszönöm, hogy elolvastad a cikket, köszönöm, ha megosztod az oldalt barátaiddal is.
Keresés az oldalon
További érdekességek
Alkossunk együtt!
A Dekoland-nál utánozhatatlan, kézzel készült, és minőségi alkotásokat találsz, amiket együtt is előállíthatunk egy workshopon: gyere és tölt el velünk egy vidám, kézműves napot, alkossunk együtt:)
Kapcsolat
Cím: 1185 Budapest, Semmelweis utca 15/B.
Telefon: +36 30 976 9935
Email cím: dekoland@dekoland.hu
Facebook: Dekoland01
Hírlevél feliratkozás
Ha szeretnél benézni a kulisszák mögé, és megtudni, hogy egy kidobásra szánt tárgy hogyan születik újjá és válik az otthonod díszévé? Esetleg egyedi ajándéktárgyat szeretnél adni szerettednek? Nincs más teendőd, mint feliratkozni a hírlevelemre. Minden feliratkozót megajándékozunk egy 1.000,- forint értékű kuponnal, melyet bármely workshopon való részvételkor felhasználhatsz. A kupont az e-mail címedre küldjük ki, és regisztrációnál a rajta szereplő egyedi kódot kell a megjegyzés rovatba beírni.